توطئه کشف حجاب به دستور رضاخان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



رضا خان که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی ها بر سرکار آمد، در صدد اجرای تز اسلام زدایی و جایگزینی ارزش های لیبرالیستی در جامعه بود.از مهمترین جلوه های این طرح، پدیده کشف حجاب بود.جهت آماده ساختن زمینه کشف حجاب،مجلس،در ششم دی ماه 1307قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن،پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی برای مردان،الزامی شد.

تلاشهای رضاخان باعث شد تا عده ای از زنان غرب زده،بویژه زنان درباری و دولتمردان،به صورت بی حجاب یا بدحجاب،در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تاثیر اختناق و ظلم رضاخانی،حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.

در سال 1313 رضا خان عازم ترکیه شد و با مشاهده تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاتورک در جهت غربی کردن جامعه مسلمان ترکیه اجرا کرده بود،تحت تأثیر قرار گرفته و شدیدتر از گذشته در راستای اسلام زدایی و بویژه حجاب زدایی گام برداشت.در بهمن 1313،در افتتاح دانشگاه تهران،به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.اقدامات رضاخان در این جهت،واکنش و مخالفت های زیادی از سوی مردم به رهبری روحانیت را باعث شد که از جمله مهمترین آنها میتوان به سرکوب قیام مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مظلوم اشاره کرد.

حدود شش ماه پس از فاجعه مسجد گوهرشاد،رضاخان با بی اعتنایی به علما و مردم،در روز 17 دی 1314 در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران،قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمی اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش که بدون حجاب بودند،دراین جشن که به ابتکار علی اصغرحکمت،وزیر معارف و فراموسونر معروف تشکیل گردید،شرکت و سخنرانی کرد و دوره ای سیاه برای زنان ایران در تاریخ شروع شد.مأموران رضاخان در اجرای این قانون،شب و روز در کوچه ها و خیابان ها گشت می زدند و هر جا زن با حجابی را می یافتند،با خشونت چادر و روسریش را برمی داشتند و مردها را مجبور می کردند تا زن هایشان را سر برهنه به خیابان ها و مجالس ببرند.

مقالات مرتبط.کشف حجاب حجاب در ادیان الهی

کتابهای مرتبط  کشف.داستان حجاب در ایران پیش از انقلاب کشف حجاب

 




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 337
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : Bahram
ت : یک شنبه 17 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com